IMG_4576

11 augustus 2017

Een Hindoe tempel bezocht. Ik zag een mevrouw een zakje met melk neerleggen bij een tempeltje. Ik vroeg haar waarom ze legde me uit dat de heilige beelden in de tempel iedere vrijdag om 16.00 uur gebaad worden in een melkbad door de priester en dat iedereen daarom zakjes met melk brengt als bijdrage voor het bad. Ik wil daar uiteraard ook aan bijdragen en loop naar de melkverkoper die de zakjes (gewone boterhamzakjes zoals wij die kennen) vult met melk. Kosten twee ringit (40 eurocent), ik geef er 5 en de verkoper geeft me geen geld terug, daar snap ik als Hollander helemaal niks van. Hij probeert de overige 3 ringit in zijn eigen zak te steken, ik ben het daar niet mee eens 2 ringit = 2 ringit en niet ineens 5, morrend geeft hij me na een reprimande van een collega de 3 ringit terug. Het gaat me natuurlijk niet om die paar centen. Die kan ik best missen maar op deze manier pas ik daarvoor. Na de melk bij de godin Shiva gelegd te hebben voel ik mij een beetje Hindoe. Dit wordt nog versterkt door de witgrijze as en de rode chandana die ik op mijn voorhoofd heb gekregen. Het zijn zogenaamde 'Tilaka' en dat zijm symbolen van toewijding. Je laat met de kleur en de vorm zien aan wie je toegewijd bent.
Vandaag ben ik zodoende Shiva de moedergodin toegewijd, dat laat ik zien met de rode chandara stip. Ik heb de aardige en steeds enthousiaster pratende mevrouw gevraagd naar de betekenis van de verschillende kleuren en stippen tussen die tussen de wenkbrauwen aangebracht worden ( op de plaats van het derde oog chakra. De plaats van je verborgen wijsheid. In de tempel staan drie bakjes; een met wittig poeder, een met sandelhoutpasta en een met rood poeder. Ze heeft me geleerd dat het grijswitte poeder as is. Je brengt het aan omdat je nietig bent als mens. Ashes to Ashes, we zijn as en zullen tot as terugkeren. Ofwel door die stip aan te brengen erken je je nietigheid op deze aarde. De rode stip wordt gedragen door volgers van Vishnu. Daarnaast is er nog een bakje met een smeerseltje van Sandelhout dat je aanbrengt achter je oren en of op je polsen doet

IMG_4576

Deze foto werd gemaakt op 11 augustus 2017 met een Apple Iphone 5S.