Sapa

25 oktober 2017 - Sa Pa District, Vietnam

Vandaag is mijn tweede dag in de bergen rond Sapa. Het is hier prachtig. Heerlijke frisse lucht. Uitzicht over het dal. Midden in de rijstvelden. In deze streek wordt nog veel klederdracht gedragen. Er zijn verschillende minderheden in Sapa. De black hmong, de flowermhong en de Dao. De eerste is hier uit deze streek. Ik heb me vandaag dan ook niet in kunnen houden. Ik heb black mhong kleding gekocht. De vrouwen verven hennepstoffen indigo blauw. Vandaag zag ik ze lopen met hun handen nog blauwpaars van het verven. Ik vind indigoblauw prachtig. Naast black hmong heb ik ook nog flower mhong kleding gekocht. Prachtig fleurig geborduurde rokken. Aangezien ik wat groter ben wordt de kleding voor mij aangepast. Door een naaister.

De meeste vrouwen spreken je aan met de vraag; waar kom je vandaan, daarna vragen ze je naam. Ze willen je allemaal paaien om bij hun te kopen. Zilveren armbanden, koperen armbanden, oorbellen, of zelfgemaakte tasjes met borduurwerk. Vanmorgen ben ik met Giem en Zuang naar de school geweest die gesupport wordt door Rien Middelboo. Hij heeft een organisatie opgericht om deze school te supporten vanuit Nederland. Rien heeft me in Hanoi in contact gebracht met Mary die vervolgens voor mij geregeld heeft dat ik hier in Sapa terecht kon bij de school. Ook heeft ze een erg leuk plekje om te verblijven voor mij geregeld. Mary is een ontzettend lieve meid. Warm en hartelijk. Helaas had ze het te druk om met me mee te gaan naar Sapa maar ze heeft ervoor gezorgd dat ik opgehaald werd en naar mijn hostel gebracht werd. Dat kijkt vanaf een terrasje uit over een lange vallei in de bergen van Sapa. Er zijn hier naast Vietnamezen ook een Tsjechisch stel en een Zwitsers stel.

Vanmiddag ben ik met een arts uit Dubai afgedaald naar de rivier. We kwamen enorme stenen tegen waarin tekens zijn aangebracht door oude volkeren die hier eeuwen geleden leefden. Het pad werd steeds smaller tot het ophield. Onderweg kwamen we buffels tegen die op weg waren naar huis. Een moederbuffel vertrouwde mij met mijn knaloranje jas niet helemaal. Ze deed haar kop naar beneden om me te waarschuwen. Ze maakte zich vast zorgen om haar kalfje. Overal lopen kloeken met kuikentjes en af en toe komt er een loslopend varken voorbij. Er zijn ook veel loslopende honden. Een van de buffels was het verkeerde erf opgelopen. De boer gooide steentjes naar haar om haar er weer vanaf te krijgen. Mooie beesten zijn het. De rijstvelden zijn pas geoogst. Om de mooie groene terrassen te kunnen zien moet je in februari of juni komen hoorde ik. Toch zijn de terrassen prachtig om tussendoor te wandelen. Op de een of andere manier voel ik hier helemaal thuis. Zou ik hier een vorig leven doorgebracht hebben?

Toen we terug liepen van de motor rent plek naar ons huisje liep er een prachtig vriendelijk glimlachend oud  vrouwtje met ons op. Helemaal in authentieke klederdracht gestoken. Trots liet ze me zien dat ze een paar zwarte sportschoenen had gekocht.

Vandaag is hier in het huis een schattig klein meisje. Ik heb nog wat plastic eieren over met een sticker en een snoepje erin. Ik geef haar er een en later nog een ze is dol op snoepjes. De stikker die uit het ei komt plakt ze op haar voorhoofd. Ik zeg he bent een zoetekauw. Dat herhaalt ze braaf en het klinkt zo schattig uit haar mondje. Ze is bijna vier jaar oud maar weet de kleuren al in het Engels te noemen. Ze zegt ook steeds zo schattig; ‘thank you’ als ze weer een ei van me krijgt.

1. Roelinde:
    30 oktober 2017
    Lieve Miriam,

Hoe is het met je? Net je verhaal gelezen over Sapa... Wat zou ik graag een eindje met je meewandelen! Het lijkt me daar erg mooi. En dan die klederdrachten?!
    Ik lees niet alle verhalen hoor en ik wist niet goed hoe ik contact met je kon maken zonder dat iedereen het zou lezen... Heel veel liefs en ik hoop je gauw weer te kunnen omhelzen, Roelinde.
  2. Mir:
    31 oktober 2017
    Je kunt me gewoon whats appen if mailen
  3. Gerrit van der Kamp:
    31 oktober 2017
    Hoi Miriam
    echt waar, je moet deze reis verhalen gaan bundelen en uitbrengen
    je kunt het zo prachtig omschrijven, ik kan het zo voor me zien, geweldig
    geniet er van en blijf ons verbazen met je verhalen
    tot ziens in januari.
    Groetjes Gerrit
  4. Martha snikkers:
    1 november 2017
    Hoi Miriam,
    De post heeft gewonnen,dank voor je leuke kaart.
    Geniet nog iedere keer van je avonturen,chapeau om dit allemaal
    zo in je eentje te doen!Liefs en goede reis terug,
    Martha
  5. Eline:
    4 november 2017
    Wat een prachtige verhalen en wat een mooie foto's. Die kleuren zijn waanzinnig! Leuk dat ik mag meegenieten.