van graven voor Keizers tot een pagoda

23 oktober 2017

Zaterdagochtend bij het ontbijt maak ik een vrouw een compliment over haar leuke jurk. Ze vertelt dat ze de stof in Laos heeft gekocht op de markt en dat ze er hier in Vietnam een jurk van heeft laten maken. Ze blijkt een Duitse te zijn en Hannelore te heten. Ze is fluit en pianolerares en we hebben een klik met elkaar. Ik vraag of ze zin heeft om de keizerlijke graftombes te bezoeken en de Thui Ma Pagoda. Dat wil ze wel. Het hotel regelt een taxi voor ons die ons naar de plaatsen die we willen bezoeken zal brengen. De keizers raadpleegden hun waarzeggers om een goede plek te vinden voor hun graftombes. Tijdens hun leven lieten ze de tombes aanleggen door dwangarbeiders. Een tombe is veel meer dan alleen een laatste rustplaats. Er werden prachtige tuinen omheen aangelegd met paviljoens en tempels. Iedere tombe heeft een grote gedenksteen die een Stele heet. Als de keizer rust wilde trok hij zich terug op het landgoed waar zijn tombe werd gebouwd. Het zijn prachtige plekken waar het een oase van rust en groen geweest moet zijn in die tijd. Ik kan me goed voorstellen dat de keizer er graag verbleef met zijn vrouwen en concubines. We bezoeken drie van de zeven tombes die er zijn. De tombe van Khai Dinh die helemaal van beton gebouwd is bezoeken we als tweede. De tombe van Tu Duc als laatste. De keizers probeerden elkaar duidelijk te overtreffen. Ze worden steeds mooier. Voor mijn idee is een keizerrijk ver weg maar dat zal wel komen omdat wij al lang koningen hebben. De laatste keizer stopte in de vorige eeuw toen Ho Chi Minh de macht overgedragen kreeg. De vietnamezen eren hun keizers nog steeds met offerandes en gebeden. Na de drie tombes bezoeken we de Thien-Mu-pagode. Dit is een van de beroemdste pagodes van Vietnam de pagode is geweid asn de godin Thien-Mu die je overal megagroot in het lanschap tegen kunt komen. De achthoekige stupa voor de tempel is het herkenningsteken van Hue. Deze pagoda heeft in de achtettuin de auto staan waarmee de monnik Thich Quang Duc zich op 11 juni 1963 naar Saigon liet rijden. Hij zou zichzelf van het leven beroven door zichzelf in brand te steken om een statement te maken voor het boedhisme dat onderdrukt werd in die tijd. Zijn zelfverbranding was wereldnieuws destijds.

We laten ons vanaf de tempel terugvaren over de parfumrivier naar de stad in een drakenboot.

Een duik in het zwembad is nu wel datgene waar we allebei hard aan toe zijn. Het water is heerlijk fris en na alle geloop is deze andere manier van bewegen ook fijn om te doen. Na het eten sluiten we af met sushi. Ik heb nog nooit Sake gedronken. Hannelore kent het wel. We bestellen een klein flesje. Het smaakt echt nieuw of zoals Hannelore zegt. Sake is Sake en smaakt naar Sake. De Sake hakt er aardig in en ik slaap er heerlijk op.

1. Eline:
    4 november 2017
    Wat maak je veel mee en wat zie je toch Veel!!