Batu Caves KL

14 augustus 2017

bloemenketting voor haar aan een.Martin maakt me wakker, ik heb het gevoel dat ik nog uren kan slapen. Hij heeft al even op me zitten wachten. Ik duik de douche in, als ik terug kom ligt Martin diep te slapen, dat komt door de jetlag, zolang je bezig blijft merk je er niet zoveel van maar als je te lang niks doet wordt je suf. We zijn laat weg. We hebben zin in een bruine boterham met kaas o.i.d.  Op naar KL senter daar zit een foodstore die Frans  opkomen village brood verkoopt. Heerlijk een "Hollandse bruine boterham".

Vandaag willen we de Batu caves bezoeken tempels die ondergebracht zijn in grotten. We bestellen een GRAB (de uber van Maleisië maar dan nog goedkoper)  voor 24 ringit brengt hij ons naar de grotten,  een ritje van een kwartier a twintig minuten. Omgerekend naar de euro is dat nog geen vijf euro. Vijf ringit is een euro.

We Worden afgezet bij de grote toegangspoort. Aan de weg voor de poort staan een heleboel bloemenstalletjes. In deze stalletjes verkopen ze bloemenkettingen die de hindoes bij de beelden van hun goden omhangen. De kettingen worden gemaakt van chrysanten in allerlei kleuren; gele, witte, blauwe,rose, paarse. Ze doen er rode rozen tussen of paarse orchideeën. Ook maken ze heerlijk geurende kettingen van jasmijnbloemetjes met  chrysanten eronder. Die vind ik het lekkerste ruiken. Ik vraag aan de verkoopster of de verschillende kettingen voor verschillende goden zijn maar dat maakt niet uit. Mensen kiezen de ketting die zij het lekkerste vinden ruiken uit. Alleen de groene kettingen,die ik overigens vandaag pas voor het eerst zie, zijn voor Ganesh de god met het olifantengezicht. Ik vind het een prachtig gezicht de godenbeelden methyl kettingen om. Ik koop een kleine ketting met jasmijnbloemetjes.

Op het plein voor de grotten zijn allemaal kleine winkeltjes waar je kitscherige godsbeeldjes kunt kopen. De verkoper vertelt over de goden. De goddelijke familie met hun zoon Ganesh, Shiva de moedergodin. Langzaam raak ik een beetje thuis in de hindoegoden. Ganesh brengt geluk en zo zijn er nog vele andere betekenissen. Hindoes doen niet aan zending. Je wordt als Hindoe geboren. Het is een hele tolerante religie. In het winkeltje staan enorme bossen pauwenveren. De verkoper vertelt dat pauwenveren voor positieve energie in huis zorgen. Ze nemen negatieve energie op. Als ze teveel negatieve lading hebben opgenomen worden ze dof. Je moet ze dan  besprenkelen met water en in de zon leggen. Dan worden ze weer sprankelend en levendig en dan kunnen ze weer voor positieve energie in huis zorgen.

We moeten een hele lange trap beklimmen om bij de ingang van de grot te komen. Het is er vochtig en het ruikt naar apen! Als we binnenzijde zien we mensen kleine baviaantjes voeren die Apenlucht klopte dus wel. De aapjes worden verwend met koekjes en banaantjes die ze snel uit je handen grissen om ze een eindje verder op te peuzelen. Het voeren vertrouwen ze niet helemaal maar ze durven het eten wel uit je handen te pakken. Ze zitten werkelijk overal.

Bij de tempel komt plotseling als uit het niets een priester tevoorschijn met witte strepen op zijn voorhoofd en alleen een oranje doek om zich heen gewikkeld. Een aantal Indisch uitziende mensen geven de priester geld of goederen en worden door hem gezegend met naar ik denk witte as. De priester opent de deuren van de hoofdtempel en brengt de offeranden naar de god. Ik sta alles met grote ogen te bekijken en krijg zomaar een glimlach van de priester. Alsof hij wil zeggen ik sta hier wel maar ik kan er ook  niets aan doen. Ik ga naar het hoekje  van de godin Shiva en hang de bloemenketting die ik gekocht heb bij het stalletje bij haar op. Helaas kan ik de ketting niet om haar hals hangen. Ze zit achter een hekje. Ze doet me met het  kindje op haar schoot het meeste aan de katholieke Maria (mijn geliefde) denken. Ik blijf het  inzonderheid vinden dat zowel de hindoes, als de moslims, als de christenen een moederfiguur in hun religie hebben voorkomen.

Mijn mr. camera maakt weer prachtige foto's van alles wat we zien. Ik vind het ontzettend fijn dat Martin deze weken mee is. We hebben het zo ontzettend goed samen. Jammer dat Sjors en Thomas er niet bij zijn.

Evenals vanochtend hebben we niet zoveel zin in weer nasi of currie. Julia heeft haar oplossing al klaar. Ze weet een tent waar gerechten van de hele wereld op de kaart staan. We eten wederom heerlijk. De Aziaten kunnen ontzettend goed koken.

1. Martha snikkers:
    14 augustus 2017
    Hallo Miriam,Martin en Julia,
    Wat leuk dat ik op deze manier met jullie mooie reis kan meegenieten!
    Liefs
    Martha
  2. Hanneke:
    15 augustus 2017
    Hoi Mir,
    Wat ontzettend leuk om je avonturen te lezen!
    En super dat je met Martin bent, dat wist ik nog niet. Echt gaaf joh!
    Geniet ervan samen!
    Dikke knuffel van je overbuurtjes!