Melaka Maleisië

13 augustus 2017

nog naar een huis dat gebouwd is. In 1920. Dit huis bevind zich in een Kampong. Kampong MortenUOveral bij de huizen hangen buitenOveral aan de muren hangen kleine Chinese altaartjesSamen met Julia zijn we dit weekend in Melaka. We zitten in een snoep van een hotelletje. Hotel Puri, gevestigd in een prachtig authentiek chinees koloniaal pand. Als we 's morgens wakker worden komt de regen met bakken uit de lucht vallen. Natuurlijk geen paraplu meegenomen dus met geleende paraplu op zoek naar paraplu's, die snel gevonden zijn. Met klotsende gympjes loop ik terug naar Martin en JJulia. De regen werkt verbroederend onder de gasten die er met elkaar om moeten lachen. Melaka is tijdens de gouden eeuw onder Nederlandse heerschappij geweest. Er is een Hollandse wijk met een heus stadhuis. Er zijn nu vijf musea in ondergebracht, waaronder een met de geschiedenis van Melaka. We zitten in het Chinatown gedeelte van Melaka. 'S middags maken we een boottochtje over de rivier. Melaka is absoluut de moeite waard. De huizen en de straatjes geven een goed beeld uit de koloniale tijden. Bij de rivier wordt ik wanneer ik naar beneden kijk verrast door twee grote Varanen. Die had ik niet verwacht. Het water is grauwbruin en ondoorzichtig. Er drijft ontzettend veel rotzooi in, met dank aan de uomo plasticus.

Bij veel huis/winkeltjes hangt buiten een blikken chinees altaartje met drie kleine kopjes en bekertjes voor wierookstokjes. Gek als ik ben pp mini-altaartjes ga ik op zoek naar een winkeltje dat dit verkoopt. Op zondagochtend vinden we er een. Er loopt een klein chinees dametje rond die het leuk vond dat ee bij haar lopen te snuffelen. Ze spreekt goed Engels en laat enthousiast van alles zien. Daarbij verwijzend naar het altaar in hun winkel. Ze hebben vele rituelen. Rituelen tot hun goden en ze vereren ook hun voorouders. Ik begrijp het nog niet helemaal maar blijkbaar hebben ze ook nog een ondergod. Die huist in een altaar op de grond. In de tempel zagen we een man allerlei papieren verbranden in een haard. Papieren met goud papieren met zilver, papieren met rode stempels op goud of zilver en die hebben allemaal een andere functie. Je verbrandt ze met verzoeken om geluk of rijkdom en richt deze verzoeken tot je voorouders of tot de goden. In kopjes wordt thee voor de goden gedaan zodat ze geen dorst hoeven te lijden. Op schoteltjes ligt fruit opgestapeld op kleine rode bordjes sinaasappels, een ananas en appels. Daar moeten de goden mee samendoen vertelt de mevrouw lachend. Ze gaat steeds meer vertellen en wordt steeds enthousiaster. We bedanken haar voor alle uitleg en geven elkaar een hand. Ik zeg dat ik het geweldig leuk vond om haar te ontmoeten. Ze stelt voor om een foto te maken voor deze goede herinnering. Haar man zegt haal de cameraman waarmee hij Martin bedoelt. Die staat aan de overkant van de straat te kijken naar een groep leerlingen die Taekwondotraining krijgen. De cameraman komt en zet Julia en mij met het Chinese echtpaar op de foto. Wat een leuke mensen heb je toch. Ze zijn zo hartelijk.

We gaan verder want we willen ook nog een bezoek brengen aan een museumhuis uit 1920. Er wonen mensen van de negende  generaties van de familie Sentosa. In eerste instantie lijkt er niemand aanwezig te zijn. Ik ben net op een bank neergeploft als ineens een deurtje opengaat en er een dametje uit de naburige ruimte komt die vraagt if ik haar frend ben  Althans dat is wat ik versta,  achteraf blijkt dat ze me vroeg of ik Frans ben. Ze laat ons het hele huis zien en is erg trots op haar familie  Een van haar broers is de kunstenaar van de schilderijen die op de foto's te zien zijn. We moeten alledrie op een 200 jaar oude gong slaan  Dat brengt geluk  nou you really happy en ze klapt blij in haar handen na iedereen die op de ging geslagen heeft. De gouverneur van Melaka is bij haar op visite geweest en queen Elisabeth van Engeland. Ze blijft al rondlopend en wijzend van alles over haar familie vertellen. Zoooo schattig.

1. Touroperator Richard:
    13 augustus 2017
    Wat heerlijk, al die verhalen. Geniet van al het moois dat je nog gaat ondergaan en zien en onthoud: je persoonlijke touroperator is altijd voor je beschikbaar. Ik blijf je volgen!
    Liefs en dikke kus.