Cameron highlands

17 augustus 2017

bGisteren zijn we na een reis van 5 uur met de bus vanuit Kuala Lumpur aangekomen in Tana Rata. Tana Rata Is een dorpje in de Cameron highlands. Hier worden veel groenten verbouwd en zijn o.a theeplantages. Vandaag hebben we de theeplantage en de fabriek van BOH thee bezocht. BOH staat voor Best Of Highlands. De theeplantages vormen een welkome groene afwisseling na Kuala Lumpur en Melaka. We hebben het getroffen met onze gids Ravi. We worden rondgereden door de highlands in een minivan samen met nog twee gezinnen en een vrouw. Er ontwikkelt zich een erg leuk gesprek met Benjamin, Oalin en hun dochtertje Grace uit Singapore.

Ravi brengt ons naar de theeplantage hij vertelt dat de theeplukkers 25 cent per kilo verdienen. Omgerekend naar de euro is dat 0,05 euro. Ze krijgen allo een geld voor de goede blaadjes. Blaadjes die niet goed zijn tellen niet mee voor de kiloprijs die ze krijgen. De plukkers komen veelal uit andere landen; Vietnam, Bangladesh en Nepal.

De pluk ging vroeger helemaal met de hand  tegenwoordig hebben ze diverse varianten die steeds elektronischer gaan. Wij zagen ( zie filmpje) een plukker met een schaar met daaraan een bakje thee plukken. Het is een prachtig gezicht de kleine figuurtjes op de plantages. BOH thee is in handen van een Schotse eigenaar.

Na de plantage hebben we een berg bezocht waarop zich een prachtig bos mos bos bevindt. Het was uitermate sferisch om te bezoeken. Tussen de nevels van de laaghangende wolken liepen wij door een magisch sprookjes landschap. De takken waren bedekt met lagen mos waaraan het bos zijn naam te danken heeft. 'The mossy forest ', echt prachtig. Alle foto's ervan staan op mijn toestel ik kan deze niet uploaden.

Eenmaal terug van de wandeling door het mossy bossie liet Ravi ons allerlei planten zien en leerde ons hoe ze gebruikt worden door de regenwoud bewoners. Hij liet een vleesetende bekerplant zien die wel tot 1,5 kilo water kon herbergen om insecten in te laten verdrinken om ze te kunnen verteren. Ik had een andere gids horen vertellen dat dergelijke planten muizen kunnen verteren maar kikkers en krabben niet. Ravi plukte twee blaadjes, uit de ene kwam een melkachtige vloeistof die was giftig, de andere had een heldere vloeistof. Je kunt testen of je niet allergisch ervoor bent door hem over de onderkant van je arm te wrijven. Wanneer je geen irritatie ziet kun je ertegen en dan kun je het eten. Ik heb direct de proef gedaan en heb het blaadje opgegeten! Het heeft een sterke komkommersmaak. Ravi toonde ons een minuscuul klein rood besje, wanneer je dit eet loop je binnen vijf minuten helemaal leeg. Een goede detoxmethode. De chinezen verwerken het in natuurlijke laxeermiddelen. Hij heeft ons de kleinste orchidee uit het oerwoud laten zien, wilde jasmijn, wilde ginger en en nog allerlei andere planten met hun medicinale werking. Hij heeft zijn kennis overgeleverd gekregen  door zijn familie. De kennis is hard aan het verdwijnen en dat gaat hem erg aan het hart. Hij is bezig om deze over te dragen. Ik zei dat ik het geweldig zou vinden om het te leren. Hij is bezig om een programma op te zetten met daaraan verbondenen verblijf bij zijn volk. Ik heb mijn e-mailadres achtergelaten. Momenteel was het niet mogelijk vanwege de regentijd. Januari - juli zijn goede maanden ervoor

1. Touroperator Richard:
    17 augustus 2017
    Zie je wel? Je legt zò contacten. Jij komt straks tijd te kort ;)
  2. Lis:
    18 augustus 2017
    Wat leuk je verhalen ....je komt toch nog wel terug?