Tour de Cameron

18 augustus 2017

Een tour in een minibusje geboekt; als echte toeristen hebben we ons rond laten rijden door de Cameron om de highlights te zien. Alhoewel ok zelf de groene theeplantages de absolute top activiteit vond  Al die tinten groen en die grappige vormen van de gesnoeide struikjes met de paadjes ertussen door met hun grillige vormen. Het lijkt of de tijd daar heeft stil gestaan.

Gedurende het ochtendprogramma hadden we leuke mensen uit Singapore ontmoet samen met hun dochtertje Grace. Een meisje van 10 jaar oud. Ze heten Benjamin en Oilin. We hebben met hen geluncht, zij  wezen ons op allerlei lekkernijen bij de  Kantonese chinees.  Ze vertelden dat ze dol zijn op lekker eten en altijd op zoek zijn naar goede restaurantjes. Daar gaan ze voor op vakantie. Eten en shoppen daar maak je hen helemaal gelukkig mee, dat schijnt typisch te zijn voor Singaporezen. Benjamin blijkt jarig te zijn dus we trakteren hen op de lunch.  We zijn in de veronderstelling dat we 's middags weer samen op stap zullen gaan maar dat blijkt onverwachts anders te lopen. We worden van elkaar gescheiden zonder fatsoenlijk afscheid te kunnen nemen. We zwaaien nog maar ze zien het niet.

We zitten wederom bij een Singaporees stel met dochtertje in de minivan. Deze zijn echter lang niet zo toegankelijk. We gaan naar een levendige markt waar prachtige kramen met mooie typetjes hun verkopen aanprijzen. De Maleiziers zijn overigens erg plezierig in de omgang. Ze zijn vriendelijk en dringen zich niet op. Ze proberen je wel te strikken maar op een hele plezierige beleefde manier. De Islam is de hoofdgodsdienst van Maleisie. Je ziet veel hoofddoekjes zelfs al bij kleine meisjes maar lang niet allemaal. De vrouwen dragen ze in vele stijlen en vele kleuren. Ze houden hier net als ik veel  van kleur. Na de markt bezoeken ee een bijzondere  bloementuin met allerlei beelden en kleurrijke bouwwerkjes. We maken ook kennis met de schilder van al dat moois.

De temperatuur in de Cameron highlights is heerlijk. 22 graden overdag 's nachts 18 graden. Lekker zonder jas, nou ja we hebben wel te maken met stevige buien tussendoor maar ook die zijn niet koud. In de hotelkamer lag een dikke deken waarvan ik in eerste instantie dacht dat die veel te warm zou zijn maar ik was blij dat we hem hadden.

In de Cameron worden veel groenten verbouwd en wat hier echt heel bijzonder blijkt te zijn is aardbeienteelt. Overal  zie je aardbeien, aardbeienknuffels, aardbeien stoeltjes, aardbeien stikkers overal de rode hartvormig met groene spikkeltjes. Een stortbui verstoort het bezoek aan de aardbeienfarm, het meisje kan daardoor geen aardbeien plukken en daar is ze erg teleurgesteld door. De minivan driver belooft haar de volgende dag alsnog een keer op te halen zodat ze  alsnog de aardbeien zelf kan plukken. In Singapore is alles volgebouwd en de Singaporezen moeten alles importeren. We bezoeken achtereenvolgens nog een bijenfarm, een vlindertuin met nog andere exotica. Met als klap op de vuurpijl een boedhistische tempel met reuzebuddha's, religieus kom je hier wel aan je trekken.  Zoveel manieren om God of goden te vereren. Met het hiernamaals moet het zo wel goed komen. Wat een  dag, zoveel nieuwe ervaringen dat het wel een maand lijkt