Kruip door; sluip door; aanbidding en Thaise boksles!

7 september 2017

Ik heb aan een ontzettend leuke fietstocht mee gedaan. Co van Kessel, inmiddels overleden, heeft ooit in Bangkok een erg leuk concept neergezet. Zijn concept wordt nu voortgezet door de Thai. Onder begeleiding van 2 gidsen fietsten we met een groep van 12 (allemaal Nederlanders) door steegjes en achterafstraatje door Bangkok. Weg van de drukke verkeersaders. Wordt je meegenomen langs allerlei plekjes waar normaal niet zoveel toeristen komen. Het was super goed verzorgd allemaal. Regelmatig een pauze, verfrissingen en uitleg van dingen die we tegenkwamen. We fietsten langs bergen tweede, derde, vierderhands auto en motor spullen. Hier kopen de tuk tuk rijders en brommertjes hun reparatie spullen. Ongelofelijk wij brengen het naar oud ijzer, hier wordt het gebruikt. Veel mensen repareren zelf hun rijtuigen. Ze zijn vaak te arm om nieuwe spullen te kopen ze lossen dat dan op door het vierde/vijfdehands te kopen. Geweldig vind ik dat. Hoezo hergebruiken wij dingen....

Ik heb voor het eerst van mijn leven een echt geldboompje gezien. Hij stond voor een planten en bloemenwinkel, gewoon op de openbare weg. Voor goede doelen prikken mensen bamboe stokjes met briefjes geld ertussen op een boompje. Van dit geld worden ziektekosten voor arme mensen bekostigd. Niemand haalt het in zijn   hoofd om dit geld weg te pakken. Indien je dat wel zou doen bezorg je jezelf een slecht karma, dat risico neemt niemand. Ik zag later dat monniken ook dergelijke standaards neerzetten bij tempels. Ik vond het uitermate vermakelijk dat mijn eerste kennismaking met een geldboompje uitgerekend bij een bloemen en plantenwinkeltje was. Dat zorgde ook voor verwarring.

Om in de bloemen te blijven, brachten we een bezoek aan de grootste bloemenmarkt van Bangkok. Hier maken de Thai de mooiste bloemenguirlandes die de mensen offeren aan de buddha's. Ik was al weg van de bloemenkettingen van de hindoes, maar deze mogen er ook zijn. Ze zijn te koop in allerlei formaten. Het ruikt heerlijk in deze enorme hal. Ik ben stomverbaasd om de hoeveelheden waarin de bloemenkettingen gemaakt worden. Ik vraag me af if die allemaal verkocht worden. De gids beaamt dat ze goede aftrek vinden.  De gidsen kopen een bos lotusbloemen die samengepakt zijn in koolbladeren.

We steken de rivier over met een cross-ferry, daarna bezoeken we een van de vele boeddhistische tempels die Bangkok rijk is. De gidsen leren ons hoe we de Boeddha eer betuigen en hoe we moeten handelen als we ons tot hem willen richten. Iedereen heeft een lotusbloem gekregen om aan de Boeddha te offeren, de lotusbloem die we krijgen is helemaal in knop. Door de blaadjes op een speciale manier te vouwen open je het hart van de Lotus en maak je, je bloem persoonlijker. De gids vouwt ze echt heel mooi, daar is dat van mij knoeiwerk bij, maar ze zegt; iedereen heeft zijn eigen stijl en voor Boeddha is het altijd goed. Die houd ik erin voor mijn leerlingen...

De Boeddha in deze tempel is indrukwekkend groot. We leren dat boeddhisten hun handen op drie verschillende manieren voor zich houden. Je zet je handen tegen elkaar  met je vingers naar boven gericht. Als je ze voor je borst houdt, groet je een gelijke of iemand jonger dan jij, als je ze voor je mond houdt betuig je respect naar een ouder iemand en om  de monniken en de Boeddha te eren, houd je je duim tussen je wenkbrauw en je neus en buigt dan knielend naar voren. Daarna spreid je de armen voor je en raak je met je voorhoofd de grond aan. Dat moet drie keer. Daarna kun je een gebed tot de Boeddha richten en eventueel je offerandes geven.

We fietsen weer verder. We zijn inmiddels in Chinatown beland. Ik dacht dat ken ik wel van Maleisië maar hier is het toch weer anders. Onderweg zwaaien Chinese kindjes naar je en roepen sawadee, wat gegroet vreemdeling betekent, zoooo schattig.  We maken weer een stop deze keer ergens achteraf bij een klein winkeltje. Dat is het leuke van dit concept, de organisatie zorgt ervoor dat kleine achteraf winkeltjes op deze manier klandizie hebben. De gidsen kopen voor iedereen frisdrank, chips en nog wat lokale lekkernijen om te proeven. Een mooi oud mannetje dat voor het winkeltje op een bankje zit krijgt ook een flesje ( ze hebben hier nog flesjes, zo leuk) prik met een rietje. Je kunt zien dat hij geniet.

De verkoopster is de gidsen zo dankbaar dat ze een maaltijd voor hen heeft gekookt. Wij mogen allemaal meeproeven... niemand durft, ik schat in dat het allemaal verantwoord genoeg bereid is. Alles is gekookt dus waarom niet. Het vrouwtje vind het heel erg leuk dat ik wil proeven en stopt me van alles toe. Stukjes inktvis, ik geloof een paar inktvis darmpjes en lekkere visballetjes. Het smaakt uitstekend en de scherpte valt mij reuze mee. Ik word aangemoedigd door te eten maar ik wil dit lieve dametje niet tekortdoen.

Er loopt een klein papperig ventje voorbij in jawel een heuse glimmend rode Thaise kickboks broek. De gids vertelt dat er vlakbij een Thaise kickboks school is. Iemand uit onze groep vraagt of we daar niet even mogen kijken. Dat wordt direct geregeld. Ik heb naar spoedig blijkt veel te hoge verwachtingen van de sportschool. In een hoekje van een hal is een boksring gemaakt met een mat erin en buiten onder een zinken afdak staat een bokser zich uit te leven op een bokszak. We worden uitgenodigd om een lesje te doen. Wederom geen vrijwilligers... het lijkt mij wel leuk. Een moment later sta ik voor een gespierde jongeman die me toeschreeuwt wat ik moet doen. Vuist links...vuist rechts...nogmaals...twee keer achter elkaar. Knie, ik snap niet helemaal wat ik moet doen en doe die knie hartstikke verkeerd. Iemand filmt me zodat ik later terug kan zien hoe slecht ik erin ben. Hoe dan ook, ik heb zo toch maar mooi mijn eerste Thaise boksles in the pocket.