De reis naar Tioman eiland

25 augustus 2017

Met de grab vanaf johor Baru naar Mersing om de Ferry te nemen naar Tioman. Hoe laat hij ging wisten we niet, dat zouden we wel zien. Eenmaal de plek gevonden waar de Ferry vertrekt, blijkt dat de laatste vandaag vanuit Mersing is vertrokken. We worden daarvan op de hoogte gebracht door een mannetje met Indiase roots. Hij kan wel wat voor ons regelen, als we hem willen vertrouwen...  Hij blijkt bij de Ferry in Mersing kaartjes te verkopen. Zijn bazin komt eraan lopen (ingepakte moslima) want in Mersing zijn ze klaar met werken, hij vertelt haar dat we de boot gemist hebben, ze hebben echter nog boot kaartjes vanaf een ander vertrekpunt. Vanaf dat moment neemt hij ons onder zijn hoede. Nadat we boottickets gekocht hebben dirigeert hij ons vanaf zijn brommertje naar een chinees eettentje ( de beste van Mersing, als we hem tenminste vertrouwen....). Hij moet nog very important business doen (ik denk bidden en eten thuis) maar belooft daarna terug te komen om ons naar Tanjung Gemok te brengen. Het Chinese eten is heerlijk, Martin eet kip met sweet and sour saus, ik neem steamed fish meo kwau of zoiets een schotel waarop je een hele vis krijgt met kop en staart. De vis is aan de onderkant opengeknipt en dan naar links en rechts neergelegd met de rugvin in het midden. Tja hoe ons omschrijf je zoiets....er liggen groenten op en bouillon eromheen. Zoooo lekker en ontzettend verse vis. Ons mannetje is weer terug, hij heeft het tot zijn persoonlijke levenstaak gemaakt om ons op de boot naar Tioman. Te krijgen. Hij is gepensioneerd en verdient zo een centje bij. Hij begeleid ons tot we in de wachtkamer van de Ferry zitten. Hij is een betrouwbaar man. Hij denkt dat Martin ook een Indiër is en Indiërs helpen elkaar.  Op Tioman doet de Ferry diverse havenplaatsjes aan. Het mannetje adviseerde ons naar Salang te gaan, wat we doen. We vinden het best spannend want we hebben geen overnachting geboekt en moeten die ter plekke zien te vinden. We zien overal restaurantjes en uiteindelijk een resort waar we een kamer huren. Het blijkt een enigszins armoedighuisje te zijn maar het ziet er schoon uit dus we vinden het  allang prima. Wij hebben een bed. Morgen kijken we verder.

1. Ro:
    Lieve Mir & Martin,
    Never worry.
    Jullie vinden altijd een slaapplek! Trust me. Veel plezier verder.
    Liefs vanuit Kampen aan de IJssel.
  2. Touroperator Richard:
    25 augustus 2017
    Ik heb speciaal voor jou vandaag m'n goudvisblouse aangedaan (zie whatsapp), overigens gekocht in Cambodja, om te laten zien dat ik vaak aan jullie denk. Liefs vanaf de Paradijsrots.
  3. Lis:
    26 augustus 2017
    Wij (Manlief en ik) zijn net terug van Kefalonia heel gewoon maar. Ik ben wel een beetje jaloers op jullie belevenissen maar gun het jullie van harte. Groetjes