Singapore mule

24 augustus 2017

De afgelopen 2 dagen zijn we naar Singapore geweest. Wat is dat een prachtige wereldstad. Ons hotelletje stond in Kampung Glam. Oude koloniale pandjes met daarachter de wolkenkrabbers. Prachtig contrast om te zien, oud versus modern. We hebben een wandeling gemaakt langs oude panden zoals het paleis van de sultan en mooie moskeeën. We zien op diverse plekjes chinezen die druk zijn met het aansteken  van kaarsjes, wierookstokjes branden en get verbranden van pakken (nep) geld. Als we blijven kijken bij een groep, krijgen wij ook pakketjes in onze handen gedrukt. "Wil je proberen, doe mee" zegt een van de chinezen. Ik vind het nepgeld zo leuk dat ik er twee velletjes van wil bewaren, ik vertel hem wat ik van plan ben  en zie hem dan bedenkelijk kijken, hij raadt het me af, ik kan mijzelf maar beter niet in de picture werken bij de hongerige geesten die met al deze rituelen gunstig gestemd dienen te worden. Afgelopen maandag zijn ze uit de hel naar boven gekomen om drie dagen in onze wereld te verblijven, als ik het goed begrepen heb. In Penang waar we hiervoor waren, zagen we dat ze overal grote podia (dachten wij in eerste instantie) aan het bouwen waren maar he bleken tafels te zijn waar iedereen het voedsel voor de hongerige goden op kon zetten. Iemand vertelde dat er ooit iemand was die zijn baby er even opzette om even iets te pakken en dat het kindje toen hij het weer wilde pakken verdwenen was...

Het was in ieder geval bijzonder om mee te mogen doen. In Singapore is alles wat gereguleerder offerande tafels met  grote vuren zijn daar verboden. Er ging teveel mis. Een Chinese man vertelde ons dat de sprinklers van de hotels aangingen door de hitte die de vuren veroorzaakten, al het geld werd toen bat. Hij moest er smakelijk om lachen. Sindsdien moeten de Singaporese chinezen het met kleine vuurtjes in korven doen. (zie filmpje)

Al wandelende besluiten we naar de havens te gaan. Onderweg komen we langs de opbouwwerkzaamheden voor het Formule 1 circuit waar op 10 september de nachtraces in Singapore plaats vinden. Ik weet wel wie er dan aan de tv gekluisterd zit ;-) Er gaat hier iemand helemaal uit zijn dak...Martin vindt het helemaal te gek om midden op het circuit te staan en weet van geen ophouden met fotograferen. Overigens is dat geen uitzondering. We hebben iedere dag tot nu toe honderden foto 's gemaakt. Alles is zo bijzonder allemaal. Iedere dag zien we nieuwe dingen die ons boeien.

De gebouwen in Singapore zijn zeer indrukwekkend. Waar ik ze in Kuala Lumpur alleen hoog vind zitten hier echte huzaren stukjes bij qua architectuur. Fantastisch wat ze ontworpen hebben. Ik ben diep onder de indruk. Op onze tweede dag huren we fietsen bij bicyclehut. Een vrolijke goedlachse Singaporees pakt twee fietsen voor ons  het zijn meestal de Europeanen en in het bijzonder de Nederlanders die hier fietsen huren. Natuurlijk Nederlanders lacht hij ons toe. Hij is in Amsterdam geweest em was onder de indruk van onze infrastructuur voor fietsers. Hij wilde in Amsterdam leren hoe  hij zijn concept voor fietsverhuur kom verbeteren. Ze hadden geleerd dat ze goed bezig waren met de byciclehut. Voor hij ons liet vertrekken moesten we nog even op de foto voor instagram en Facebook.

We hebben de havenroute gefietst, er is een boulevard aangelegd langs het water waarover je kunt lopen en / of fietsen. Je komt langs architecturale hoogte punten. Ik geniet met volle teugen. Heerlijk in de zon en de verkoeling van een briesje wind. Het is een prachtige zonnige dag.

Oh ja we hebben in een superhippe tent ontbeten met sushi. We deden onze bestelling op een i-pad na even wachten verscheen er dan een race autoachtig treintje met vier schoteltjes met  daarop de bestelde gerechtjes. Mensen stonden in de rij om er te mogen eten. Het was erg lekker allemaal

1. Ro:
    Hi Mir,
    Heb net je eerste verhaal kunnen lezen over Singapore. Leuk hoor.
    Nog heel veel plezier daar! Keep the stories up.
  2. Touroperator Richard:
    Où est le video?